Lammi-viikolla tapahtuu joka päivä

13.8.2023

Säilättäret esiintyy Untulan lavalla 21.8. klo 18. Kuva: Säilättäret Fb.

Sirkusta ja musiikkia, historiallisia valokuvia, pesäpallon puulaakiturnaus... Lammilaiset yhdistykset ja yhteisöt ovat taas sovitelleet monta hyvää ja kiinnostavaa tapahtumaa yhdelle ja samalle viikolle juhliakseen Lammia ja lammilaisuutta.

Lammi-viikko 2023 alkaa virallisesti maanantaina 21.8.2023, jolloin sirkusta, musiikkia ja teatteria yhdistelevä taiteilijaryhmä Säilättäret esiintyy Untulan lavalla. Kuudelta alkava esitys on nimeltään Läpi kesäillan valssin. Esitys vie katsojansa tanssilavojen kulta-aikaan, 1950-60 -lukujen taitteeseen ja kesän huumaaviin tunnelmiin. Teos tarjoilee nostalgisia sävelmiä sekä vaikuttavaa sirkustaidetta tunnelmallisena kokonaisuutena. Esityksessä nähdään jongleerausta, lasipullojen päällä tasapainoilua, taidokasta naruhyppelyä ja kepeitä tanssinumeroita sekä kuullaan elävää musiikkia basson ja ukulelen säestyksellä. Humoristinen ja mukaansatempaava esitys soveltuu hyvin sekä vanhemmille ikäpolville, jotka muistelevat nuoruutensa lavatansseja että myös lapsiyleisölle. Kesto on 40 minuuttia. Säilättäret ovat Juuli Hyttinen, Kanerva Keskinen, Milla Kurronen ja Sini Napari.

Tilan tarjoaa Lammin kulttuuriyhdistys Lykky ry ja buffetin tapahtumaan järjestää Sydänlammin kyläyhdistys. Käteistä rahaa siis mukaan kaikille Untulan lavalle tunnelmoimaan tuleville!

Maanantai-iltana nuorisolle on tarjolla vohveleita Nuorisotila Norpassa Hakkalan koululla. Nuorisopalvelujen, Hämeenlinnan seudun 4H-yhdistyksen ja Lammin kirjaston järjestämään iltaan ovat tervetulleita kaikki 13-17-vuotiaat nuoret.

Tiistai-iltana syvennytään katselemaan vanhoja valokuvia Lammin kirjaston monitoimitilassa. Metsätalouden koulutuspäällikkö Antti Sipilä luennoi ja kertoo tarinoita Evolta. Ohjelma kestää puolisentoista tuntia ja tilaisuuden järjestää Lammin Lykky yhdessä kirjaston kanssa.

Keskiviikkona ohjelmaa on vauvasta vaariin. Aamupäivällä kirjastolla on moniaistillinen satutuokio, iltapäivällä Lammin Pellavakodissa avoimet ovet ja illalla katsellaan kirjastolla elokuvaa ja lauletaan lopuksi karaokea ja yhteislauluja. Sydänlammin kyläyhdistyksen buffetista voi käteisrahalla ostaa pientä purtavaa illan mittaan. Pellavakodin tilaisuuden tulee avaamaan sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Torstaina vietetään perinteistä Partiolippukunta Lammin Evonkävijöiden syyskauden avausta Untulan ravintolarakennuksessa. Uusien jäsenten ilmoittautumisia otetaan vastaan ja sovitaan kokousaikatauluista. Iltaa vietetään ystävyysteemaisen valokuvasuunnistuksen merkeissä.

Perjantai on perinteisesti ollut Lammin seurakunnan konsertin ajankohta, ja niin tänäkin vuonna. Lammilaisvoimin toteutettu konsertti on nimetty Idylliseksi iltakonsertiksi. Siinä esiintyvät Johanna Rantanen, Marjaana Viitala ja Hanna-Leena Toivola. Ohjelmamaksu on 10 euroa.

Lauantaiaamu on pyhitetty lammin kansallislajille pesikselle. Puulaakiturnaus käynnistyy yhdeksältä Hakkalan kentällä. Turnauksen järjestelyistä vastaa Lammin Luja. Lauantaina myös kirppistellään, kun valtakunnallinen siivouspäivä osuus Lammi-viikon lauantaihin. K-market Mallaksen sivuparkkis on varattu kirppismyyjien käyttöön. Paikkamaksuja ei ole, ja paikat täytetään saapumisjärjestyksessä alkaen klo 8.30. Kauppias on luvannut tarjota kaikille myyjille kahvit.

Lammi-viikko päättyy sunnuntaina Lammin soittokunnan Tapulisoittoon Lammin kirkossa.

Lammi-viikon tapahtumat ovat maksuttomia, ellei toisin ole mainittu. Lammilla tapahtuu myös paljon muuta viikon aikana. Kannattaa tutkailla muun muassa Porkkalan kartanon tapahtumat ja sovitella viikon ohjelmaan myös osallistumisia puistokierroksille. Puisto on avoinna päivittäin Lammi-viikon aattoon saakka 20.8.2023.

Lammi-viikko 2023 ajalla 21.-27.8.2023. Seuraa ilmoittelua!