Lammi juhlii teemalla Lammi 650

15.2.2024

Pellavamarkkinoiden arvovaltainen sahtiraati istuu pöydän takana arvioimassa kilpailusahteja. Kuva vuodelta 2023.
Sahtiraati Pellavamarkkinoilla 2023. Ohran siitepölyä on löydetty 4000 vuotta vanhoista maakerrostumista Lammilta. Voidaan siis olettaa, että sahti on vanhin asia Lammilta. Pellavamarkkinat on Lammi 650 -vuoden päätapahtuma. Kuva: Susanna Mattila

Lammi 650 – Lammilaiset juhlivat tänä vuonna

Lammi, Porkkalan kartano ja useita lammilaisia kyliä mainitaan ensimmäisen kerran kirjallisessa lähteessä, käräjäoikeuden asiakirjassa vuodelta 1374. Tänä vuonna tuon maininnan kirjaamisesta tulee kuluneeksi 650 vuotta. Lammilaiset yhdistykset ja yhteisöt juhlivat tätä teemalla Lammi 650. Vuoden päätapahtuma on Pellavamarkkinat ja Lammi-viikko elokuun viimeisellä kokonaisella viikolla on täynnä lammilaisia tapahtumia.

Logo on kilven muotoinen, tekstinä Lammi 650 ja taustakuvana kaksi pellavasylkkyä.
Lammi 650 -logon on suunnitellut Maarit Vuoritie. Logon kuvituksena on pellavasylkky. Väri on saanut innoituksensa kuivatuista pellavasylkyistä. Logo on lammilaisten tapahtumien, yhdistysten ja yhteisöjen vapaasti käytettävissä.

Vuonna 1374 syyskuussa Lammilla istuttiin käräjiä. Käräjätuomarina istui Peter Ragvaldsson, Hämeen tuomari, joka toimi kuninkaan tuomion pitäjän Bo Jonssonin puolesta. Mistä sitten riideltiin? Rajoistapa tietenkin. Porkkalan kartanon lampuodit Tuomas, Uoti ja Mikko olivat todistajina. Kaitalalaiset olivat ottaneet käyttöönsä Katalakoskelle (Kataloinen) kuuluneita maa-alueita, ja tästä tuomiona oli 40 markan sakko kaikille Kaitalan kylässä. Lisäsakkoa tuli 40 markkaa jokaiselle siitä, ettei kylässä ollut pidetty kuninkaallista tuomioistuinta. Ainoastaan Anders Eskilsson ja Jon Ingevaldson välttyivät tältä ylimääräiseltä sakolta.

– Kyseinen dokumentti tunnetaan kahden 1770-luvulla kirjoitetun kopion kautta. Mielenkiintoista tässä on myös se, että Lammin pitäjän täytyy olla vanhempi kuin 650 vuotta, koska tuossa dokumentissa mainitaan monia paikallisia kyliä. Markus Hiekkanen mainitsee Suomen keskiajan kivikirkot -kirjassaan, että Lammin seurakunta on perustettu mahdollisesti 1300-luvun puolivälissä, mutta perustamisesta ei ole säilynyt dokumenttia. Eli tämä rajankäyntiä käsittelevä dokumentti (tai sen kopiot) on tosiaan vanhin tunnettu Lammia käsittelevä kirjallinen maininta, Hämeenlinnan kaupungin keskiaikatutkija ja museolehtori Jyrki Nissi kommentoi kyseistä käräjäasiakirjaa tutkimusvapaaltaan.

Ensimmäinen kirjallinen maininta on hyvä kiinnekohta juhlia Lammin pitäjää. Lammi-viikon toimikunta eli lammilaiset yhdistykset ja yhteisöt valitsivat juhlavuoden teemaksi Lammi 650. Jokainen yhdistys ja yhteisö voi hyödyntää tuota teemaa haluamallaan tavalla.

Tulossa on monenlaisia tapahtumia, joihin on ujutettu mukaan keskiaikaisia elementtejä. Vuoden päätapahtuma on itseoikeutetusti Pellavamarkkinat, joka on lammilaisista tapahtumista yleisömäärältään suurin. Markkinoille pyritään järjestämään keskiaika-osasto, johon kutsutaan keskiaikaharrastajia myymään tuotteitaan. Juhlavuoteen sisältyy muun muassa historialuentoja ja konsertteja, sekä kulttuuriaiheinen kilpailu koululaisille. Lammilaisia merkkihenkilöitä on tarkoitus herättää henkiin ainakin Pellavamarkkinoilla ja Lammi-viikolla. Juhlavuosi päätetään itsenäisyyspäivänä itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelukseen ja juhlakahvitukseen Turvantalolla.

Asiakirjassa mainittu Porkkalan kartano juhlii tänä vuonna kolminkertaisesti. Vanhin maininta Lammista on samalla vanhin maininta kartanosta. Kartanon päärakennus on useiden lähteiden mukaan rakennettu 1824 eli 200 vuotta sitten. Lisäksi kartanon nuori emäntä Anniina Rikala aloitti taimimyynnin koulutyttönä 30 vuotta sitten.

Kulttuuriyhdistys Lykky on tilannut graafikko Maarit Vuoritieltä juhlavuoden logon, joka yhteisesti hyväksyttiin käyttöön toimikunnan kokouksessa. Juhlalogo on kaikkien lammilaisten tapahtumia järjestävien tahojen käytettävissä tapahtumailmoittelussa koko vuoden. Ensimmäinen Lykky ry:n tapahtuma, jossa logoa käytetään on Matti Siivosen valokuvanäyttely maaliskuussa Lammin kirjastolla.

Tapahtumista tiedotetaan sosiaalisen median kanavilla, jokaisen tapahtumajärjestäjän harkinnan mukaan paikallisissa lehdissä sekä yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin ja Hämeenlinnan kaupunginmuseon kanssa.

Lammin soittokunta esiintyy Lammin Pellavamarkkinoilla aurinkoisena markkinapäivänä vuonna 2023.
Lammin 50-vuotias soittokunta on Pellavamarkkinoiden vakioesiintyjä. Kuva: Susanna Mattila